CAN:s bibliotek

Kunskapsbaserat tobaksförebyggande arbete i skolan : A Non Smoking Generations (NSG) flerkomponentsprogram
Komihåglistan är tom
Vis
Titel och upphov
  • Kunskapsbaserat tobaksförebyggande arbete i skolan : A Non Smoking Generations (NSG) flerkomponentsprogram
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning
  • Den idéburna organisationen A Non Smoking Generation utvecklade under 2010–2017 ett kunskaps- och teoribaserat tobaksförebyggande flerkomponentsprogram för grund- och gymnasieskola tillsammans med en tvärvetenskaplig rådgivande forskargrupp. Här beskrivs programutvecklingsarbetet och genomförandet i fyra svenska kommuner, graden av engagemang och stöd för genomförandet samt elevernas syn på policy och lagar rörande tobak. Programmets teoretiska ramverk utgick från teorier och kunskap om förändringsberedskap, risk- och skyddsfaktorer, implementering, samt den processmodell som utvecklades och tillämpades i projektet. Alla skolor i kommunerna gick under projekttiden från att ha en lägre förändringsberedskap att arbeta tobaksförebyggande till en högre. I slutet av projektet var de tobaksspecifika skyddsfaktorerna inkluderade i tobakspolicys som tillämpades och andelen elever som kände till tobakspolicyn hade ökat. Resultaten visade också att kommunernas skolor hade kunnat tillämpa och kommit långt i arbetet med processmodellen. Av intervjuerna framkom att de var mycket nöjda med modellen och ansåg att den var lätt att arbeta utifrån och hålla fast vid i framtida arbete.
Term
Indexterm - Okontrollerad
Personnamn
Värdpublikation
  • Socialmedicinsk tidskrift ISSN 0037-833X 95(2018):4, s 421-433
*000      ab 
*00129288
*008181219s2018||||sw|     |     000 0 swe  
*100  $aBoij, Anita.$d1958-$4aut
*245  $aKunskapsbaserat tobaksförebyggande arbete i skolan :$bA Non Smoking Generations (NSG) flerkomponentsprogram /$cAnita Boij, Maria Nilsson, Niklas Odén, Per Tillgren
*5203 $aDen idéburna organisationen A Non Smoking Generation utvecklade under 2010–2017 ett kunskaps- och teoribaserat tobaksförebyggande flerkomponentsprogram för grund- och gymnasieskola tillsammans med en tvärvetenskaplig rådgivande forskargrupp. Här beskrivs programutvecklingsarbetet och genomförandet i fyra svenska kommuner, graden av engagemang och stöd för genomförandet samt elevernas syn på policy och lagar rörande tobak. Programmets teoretiska ramverk utgick från teorier och kunskap om förändringsberedskap, risk- och skyddsfaktorer, implementering, samt den processmodell som utvecklades och tillämpades i projektet. Alla skolor i kommunerna gick under projekttiden från att ha en lägre förändringsberedskap att arbeta tobaksförebyggande till en högre. I slutet av projektet var de tobaksspecifika skyddsfaktorerna inkluderade i tobakspolicys som tillämpades och andelen elever som kände till tobakspolicyn hade ökat. Resultaten visade också att kommunernas skolor hade kunnat tillämpa och kommit långt i arbetet med processmodellen. Av intervjuerna framkom att de var mycket nöjda med modellen och ansåg att den var lätt att arbeta utifrån och hålla fast vid i framtida arbete.
*650 4$aPrevention
*650 4$aTobacco
*650 4$aSchools
*653  $aFörebyggande åtgärder
*653  $aTobak
*653  $aGrundskolan
*653  $aGymnasieskolan
*653  $aElever
*7001 $aNilsson, Maria$4aut
*7001 $aOdén, Niklas$4aut
*7001 $aTillgren, Peter$4aut
*773  $tSocialmedicinsk tidskrift$x0037-833X$g95(2018):4, s 421-433
*85641$uhttp://socialmedicinsktidskrift.se/index.php/smt/article/view/1868
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.
Vis
Sänd till