CAN:s bibliotek

Alkoholreklam i sociala medier m.m.
Komihåglistan är tom
Vis
Hylla
  • 10c35
Institutionsnamn
  • Sverige. Utredningen om vissa alkohol- och marknadsföringsfrågor
Titel och upphov
  • Alkoholreklam i sociala medier m.m.
Utgivning, distribution etc.
  • Stockholm : Wolters Kluwer, [2017] Stockholm : Elanders Sverige AB, 2017
Fysisk beskrivning
  • 257 sidor ; 25 cm
Serietitel - ej biuppslagsform
  • Statens offentliga utredningar : SOU ISSN 0375-250X ; 2017:113
Anmärkning: Innehåll
  • Innehåll --Sammanfattning -- Summary -- 1 Författningsförslag -- 1.1 Förslag till lag om ändring i marknadsföringslagen (2008:486) -- 1.2 Förslag till lag om ändring i alkohollagen (2010:1622) -- 1.3 Förslag till förordning om ändring i alkoholförordningen (2010:1636) -- 2 Utredningens uppdrag och arbete -- 2.1 Uppdraget -- 2.2 Utredningsarbetet -- 2.3 Avgränsning -- 2.4 Slutbetänkandets disposition -- 3 Reglering av marknadsföring av alkohol via digitala medier -- 3.1 Inledning -- 3.2 Utgångspunkter -- 3.3 Vissa begrepp -- 3.4 Tillsynsutredningen -- 3.5 Aktuell statistik -- 3.6 Marknadsföring, internet, unga och alkohol – forskning och rapporter – 3.7 Vilka problem kan identifieras på den svenska marknaden? – 3.8 Vissa avgränsningar och förtydliganden -- 3.9 Svenska regler av relevans -- 3.10 Svensk praxis -- 3.11 EU-rättsliga regler samt praxis -- 3.12 Övriga regler och riktlinjer -- 3.13 Andra länder -- 3.14 Internetbaserad marknadsföring -- 3.15 Total neutralitet mellan olika medier och tekniker? -- 3.16 Förbud mot marknadsföring av alkohol på internet? -- 3.17 Utredningens förslag om begränsningar -- 3.18 Utredningens förslag om sanktioner -- 4 Tillverkning utanför skatteupplag -- 4.1 Inledning -- 4.2 Godkända upplagshavare och skattebefriade förbrukare -- 4.3 Tillverkning av alkoholdrycker -- 4.4 Problembeskrivning -- 4.5 Hur bör tillverkning utanför skatteupplag regleras? -- 4.6 Folkhälsomyndighetens registerföring -- 5 Folkölsfrågor -- 5.1 Inledning -- 5.2 Reglering av folkölsförsäljningen över tid -- 5.3 Tobaksområdet -- 5.4 Förhållandet mellan alkohol och tobak -- 5.5 Tillstånd eller anmälan? -- 5.6 Egenkontrollprogram -- 6 Lokal och visst avgränsat utrymme -- 6.1 Inledning -- 6.2 Serveringstillstånd -- 6.3 Cateringtillstånd -- 6.4 Tillämpningsproblematik -- 6.5 Överväganden och förslag -- 7 Underrättelse om misstänkt brott mot alkohollagen -- 7.1 Inledning -- 7.2 Handel med teknisk sprit -- 7.3 9 kap. 16 § alkohollagen i praktiken – 7.4 Överväganden och förslag -- 8 Konsekvenser av förslagen -- 8.1 Utredningsuppdraget -- 8.2 Utredningens förslag -- 8.3 Alternativa lösningar -- 8.4 Vilka berörs av förslagen? -- 8.5 Samhällsekonomiska konsekvenser och konsekvenser för de offentliga finanserna -- 8.6 Konsekvenser för företag -- 8.7 Konsekvenser för barn och unga -- 8.8 Vissa EU-rättsliga regler av betydelse -- 8.9 Övrigt -- 9 Ikraftträdande och övergångsbestämmelser -- 9.1 Ikraftträdande -- 9.2 Övergångsbestämmelser -- 10 Författningskommentar -- 10.1 Förslaget till lag om ändring i marknadsföringslagen (2008:486) -- 10.2 Förslaget till lag om ändring i alkohollagen (2010:1622) -- 10.3 Förslaget till förordning om ändring i alkoholförordningen (2010:1636) -- Bilaga 1 Kommittédirektiv 2016:80
Term
Geografiskt namn
Indexterm - Okontrollerad
ISBN
  • 978-91-38-24744-0
*00002200cam 122005293i 4500
*00129097
*00520180116164020.0
*008180111s2018    sw ||||      |00| 0|swe d
*020  $a978-91-38-24744-0$qhäftad
*035  $a(BOKR)9789138247440
*035  $a(SE-LIBR)22271429
*1101 $aSverige.$bUtredningen om vissa alkohol- och marknadsföringsfrågor
*24510$aAlkoholreklam i sociala medier m.m. /$cslutbetänkande av Utredningen om vissa alkohol- och marknadsföringsfrågor
*264 1$aStockholm :$bWolters Kluwer,$c[2017]
*264 3$aStockholm :$bElanders Sverige AB,$c2017
*300  $a257 sidor ;$c25 cm
*336  $btxt$2rdacontent
*337  $bn$2rdamedia
*338  $bnc$2rdacarrier
*4901 $aStatens offentliga utredningar : SOU$x0375-250X ;$v2017:113
*505  $aInnehåll --Sammanfattning -- Summary -- 1 Författningsförslag -- 1.1 Förslag till lag om ändring i marknadsföringslagen (2008:486) -- 1.2 Förslag till lag om ändring i alkohollagen (2010:1622) -- 1.3 Förslag till förordning om ändring i alkoholförordningen (2010:1636) -- 2 Utredningens uppdrag och arbete -- 2.1 Uppdraget -- 2.2 Utredningsarbetet -- 2.3 Avgränsning -- 2.4 Slutbetänkandets disposition -- 3 Reglering av marknadsföring av alkohol via digitala medier -- 3.1 Inledning -- 3.2 Utgångspunkter -- 3.3 Vissa begrepp -- 3.4 Tillsynsutredningen -- 3.5 Aktuell statistik  -- 3.6 Marknadsföring, internet, unga och alkohol – forskning och rapporter – 3.7 Vilka problem kan identifieras på den svenska marknaden? – 3.8 Vissa avgränsningar och förtydliganden -- 3.9 Svenska regler av relevans -- 3.10 Svensk praxis --  3.11 EU-rättsliga regler samt praxis -- 3.12 Övriga regler och riktlinjer -- 3.13 Andra länder -- 3.14 Internetbaserad marknadsföring -- 3.15 Total neutralitet mellan olika medier och tekniker? -- 3.16 Förbud mot marknadsföring av alkohol på internet? -- 3.17 Utredningens förslag om begränsningar -- 3.18 Utredningens förslag om sanktioner -- 4 Tillverkning utanför skatteupplag -- 4.1 Inledning -- 4.2 Godkända upplagshavare och skattebefriade förbrukare -- 4.3 Tillverkning av alkoholdrycker -- 4.4 Problembeskrivning -- 4.5 Hur bör tillverkning utanför skatteupplag regleras? -- 4.6 Folkhälsomyndighetens registerföring -- 5 Folkölsfrågor -- 5.1 Inledning --  5.2 Reglering av folkölsförsäljningen över tid -- 5.3 Tobaksområdet -- 5.4 Förhållandet mellan alkohol och tobak --  5.5 Tillstånd eller anmälan? -- 5.6 Egenkontrollprogram -- 6 Lokal och visst avgränsat utrymme --  6.1 Inledning -- 6.2 Serveringstillstånd -- 6.3 Cateringtillstånd -- 6.4 Tillämpningsproblematik -- 6.5 Överväganden och förslag -- 7 Underrättelse om misstänkt brott mot alkohollagen -- 7.1 Inledning -- 7.2 Handel med teknisk sprit -- 7.3 9 kap. 16 § alkohollagen i praktiken – 7.4 Överväganden och förslag -- 8 Konsekvenser av förslagen -- 8.1 Utredningsuppdraget -- 8.2 Utredningens förslag -- 8.3 Alternativa lösningar -- 8.4 Vilka berörs av förslagen? -- 8.5 Samhällsekonomiska konsekvenser och konsekvenser för de offentliga finanserna -- 8.6 Konsekvenser för företag -- 8.7 Konsekvenser för barn och unga -- 8.8 Vissa EU-rättsliga regler av betydelse -- 8.9 Övrigt -- 9 Ikraftträdande och övergångsbestämmelser -- 9.1 Ikraftträdande -- 9.2 Övergångsbestämmelser -- 10 Författningskommentar -- 10.1 Förslaget till lag om ändring i marknadsföringslagen (2008:486) -- 10.2 Förslaget till lag om ändring i alkohollagen (2010:1622) -- 10.3 Förslaget till förordning om ändring i alkoholförordningen (2010:1636) -- Bilaga 1 Kommittédirektiv 2016:80
*650 4$aAlcoholic beverages
*650 4$aAdvertising
*650 4$aSocial media
*650 4$aMarketing
*651 4$aSverige$0163435
*653  $aAlkoholdrycker
*653  $aSociala medier
*653  $aMarknadsföring
*653  $aReklam
*830 0$aStatens offentliga utredningar : SOU$x0375-250X ;$v2017:113
*852  $h10c35
*85641$uhttp://www.regeringen.se/rattsdokument/statens-offentliga-utredningar/2018/01/sou-2017113/$zFritt tillgänglig via www.regeringen.se
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.
Vis
Sänd till
Ex.namnStatusFörfallodagTillhörPlatsHylla
Ex1Tillgängligt CAN 10c35