Titel och upphov Kunskapsbaserat tobaksförebyggande arbete i skolan : A Non Smoking Generations (NSG) flerkomponentsprogram
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning Den idéburna organisationen A Non Smoking Generation utvecklade under 2010–2017 ett kunskaps- och teoribaserat tobaksförebyggande flerkomponentsprogram för grund- och gymnasieskola tillsammans med en tvärvetenskaplig rådgivande forskargrupp. Här beskrivs programutvecklingsarbetet och genomförandet i fyra svenska kommuner, graden av engagemang och stöd för genomförandet samt elever nas syn på policy och lagar rörande tobak. Programmets teoretiska ramverk utgick från teorier och kunskap om förändringsberedskap, risk- och skyddsfaktorer, implementering, samt den processmodell som utvecklades och tillämpades i projektet. Alla skolor i kommunerna gick under projekttiden från att ha en lägre förändringsberedskap att arbeta tobaksförebyggande till en högre. I slutet av projektet var de tobaksspecifika skyddsfaktorerna inkluderade i tobakspolicys som tillämpades och andelen elever som kände till tobakspolicyn hade ökat. Resultaten visade också att kommunernas skolor hade kunnat tillämpa och kommit långt i arbetet med processmodellen. Av intervjuerna framkom att de var mycket nöjda med modellen och ansåg att den var lätt att arbeta utifrån och hålla fast vid i framtida arbete.
Term
Indexterm - Okontrollerad
Personnamn
Värdpublikation Socialmedicinsk tidskrift ISSN 0037-833X 95(2018):4, s 421-433
*000 ab
*00129288
*008181219s2018||||sw| | 000 0 swe
*100 $aBoij, Anita.$d1958-$4aut
*245 $aKunskapsbaserat tobaksförebyggande arbete i skolan :$bA Non Smoking Generations (NSG) flerkomponentsprogram /$cAnita Boij, Maria Nilsson, Niklas Odén, Per Tillgren
*5203 $aDen idéburna organisationen A Non Smoking Generation utvecklade under 2010–2017 ett kunskaps- och teoribaserat tobaksförebyggande flerkomponentsprogram för grund- och gymnasieskola tillsammans med en tvärvetenskaplig rådgivande forskargrupp. Här beskrivs programutvecklingsarbetet och genomförandet i fyra svenska kommuner, graden av engagemang och stöd för genomförandet samt elever nas syn på policy och lagar rörande tobak. Programmets teoretiska ramverk utgick från teorier och kunskap om förändringsberedskap, risk- och skyddsfaktorer, implementering, samt den processmodell som utvecklades och tillämpades i projektet. Alla skolor i kommunerna gick under projekttiden från att ha en lägre förändringsberedskap att arbeta tobaksförebyggande till en högre. I slutet av projektet var de tobaksspecifika skyddsfaktorerna inkluderade i tobakspolicys som tillämpades och andelen elever som kände till tobakspolicyn hade ökat. Resultaten visade också att kommunernas skolor hade kunnat tillämpa och kommit långt i arbetet med processmodellen. Av intervjuerna framkom att de var mycket nöjda med modellen och ansåg att den var lätt att arbeta utifrån och hålla fast vid i framtida arbete.
*650 4$aPrevention
*650 4$aTobacco
*650 4$aSchools
*653 $aFörebyggande åtgärder
*653 $aTobak
*653 $aGrundskolan
*653 $aGymnasieskolan
*653 $aElever
*7001 $aNilsson, Maria$4aut
*7001 $aOdén, Niklas$4aut
*7001 $aTillgren, Peter$4aut
*773 $tSocialmedicinsk tidskrift$x0037-833X$g95(2018):4, s 421-433
*85641$uhttp://socialmedicinsktidskrift.se/index.php/smt/article/view/1868
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.